|
EXPOSITIONS INDIVIDUELLES / SOLO EXHIBITIONS
2010 |
Galerie Donald Browne, Montréal, Canada
|
2008 |
Galerie Donald Browne. Montréal, Canada
|
2004 |
Dazibao, centre de photographies actuelles, Montréal, Canada (avec / with Barbara Todd)
|
2003 |
Centre culturel canadien / Canadian Cultural Centre, Paris, France
|
2000 |
The Koffler Gallery, Toronto, Canada
|
1999 |
La Tranchefile, Montréal, Canada
|
1997 |
Wynick/Tuck Gallery, Toronto, Canada
|
1996 |
Galerie Samuel Lallouz, Montréal, Canada
|
1994 |
Les Ateliers Nadar, Marseilles, France
|
1993 |
Galerie Lallouz/Watterson, Montréal, Canada
Wynick/Tuck, Toronto, Canada
VU, centre de diffusion et de production de la photographie, Québec, Canada
|
1992 |
Galerie Samuel Lallouz, Montréal, Canada
|
1991 |
Wynick/Tuck Gallery, Toronto, Canada
|
1990 |
Dazibao, centre de photographies actuelles, Montréal, Canada
|
1989 |
Wynick/Tuck Gallery, Toronto, Canada
|
1988 |
Toronto Photographers Workshop, Toronto, Canada
|
1987 |
Presentation House, Vancouver, Canada
|
1986 |
Museé d’art contemporain de Montréal, Canada
|
1985 |
Northlight Gallery, Arizona State University, Tempe, É-U / U.S.A.
|
1984 |
Southern Alberta Art Gallery, Lethbridge, Canada
Services culturelles du Québec, Paris, France
|
1983 |
Institute for Art and Urban Resources, P.S. 1, New York, É-U / U.S.A.
Optica, Montréal, Canada
S.L. Simpson Gallery, Toronto, Canada
|
1981 |
49th Parallel, Centre for Contemporary Canadian Art, New York, É-U / U.S.A.
Agnes Etherington Art Centre, Queen’s University, Kingston, Canada
|
1980 |
Eye Level Gallery, Halifax, Canada
Mercer Union Gallery, Toronto, Canada
|
1979 |
Nova Gallery, Vancouver, Canada
|
1977 |
Galerie Mira Godard, Montréal, Canada
|
EXPOSITIONS COLLECTIVES / GROUP EXHIBITIONS
2008-2009 |
La photographie hantée par la photographie spirite, Musée régional de Rimouski, Canada
|
2008 |
Wild Signals: Artistic Poisitions, Between Symptoms and Analysis, Wurtembergischer Kunstverein, Stuttgart, Germany
Blood, Sweat and Tears, Galerie Donald Browne, Montréal
|
2004 |
Repères : art canadien contemporain, dix ans d’acquisition / High Points: Canadian Contemporary Art: Ten Years of Acquisition, Musée des beaux-arts de Montréal / Montreal Museum of Fine Arts, Canada
High Points: Canadian Contemporary Art: Ten years of Acquisition, Musée des Beaux-Arts de Montréal, 2004
|
2003 |
Books by Québec Artists, York Quay Gallery, Toronto, Canada
L'école des femmes, Musée de Joliette, Canada
|
2002 |
Les siècles de l’image, Musée d’art de Joliette, Canada
|
2001 |
Play Making: Contemporary Art and Sport, The London Regional Art Gallery, Canada
25 Artists, 25 Years, Galerie Leonard et Bina Ellen / Leonard and Bina Ellen Gallery, Montréal, Canada
|
2000 |
Afterimage: Evocations of the Holocaust in Contemporary Canadian Art, Centre commémoratif de l’Holocauste à Montréal / Montreal Holocaust Memorial Centre, Canada
Le cadre, la scène, le site, Centro de la imagen, México, Mexique / Mexico
|
1999 |
Déclics. Art et société, Musée d’art contemporain de Montréal, Canada; Musée de la civilisation, Québec, Canada
There is no Sexual Relation, Centre for Freudian Analysis and Research, London, Royaume-Uni / United Kingdom
|
1998 |
Temps composés : La donation Maurice Forget, Musée de Joliette, Canada
The Word in Contemporary Canadian Art, Art Gallery of North York, Toronto, Canada
|
1997 |
Here’s Looking at Me Kid, Art Gallery of North York, Toronto, Canada
a little object, Centre for Freudian Analysis and Research, London, Royaume-Uni / United Kingdom
Virtue and Vice: Derivations of Allegory in Contemporary Photography, International Photography Research, Amsterdam, Pays-Bas / Netherlands; Site Gallery, Sheffield, Royaume-Uni / United Kingdom; Watershed, Bristol, Royaume-Uni / United Kingdom; Nottingham University Arts Centre, Royaume-Uni / United Kingdom; Portalen Kulturhus, Greve, Danemark / Denmark; Zone Gallery, Newcastle, Royaume-Uni / United Kingdom; Fotofeis, Edinburgh, Écosse / Scotland
|
1996 |
Found Missing: Archival Photographs and the New Historicity, Gallery 44 - Centre for Contemporary Photography, Toronto, Canada
|
1995 |
Et ainsi de suite..., Galerie Christiane Chassay, Centre d’exposition Circa, Montréal, Canada
Quotation, The Winnipeg Art Gallery, Canada
Contemporary Canadian Works, The Art Gallery of North York, Toronto, Canada
|
1993 |
The Historic Female, Galerie 111, Montréal, Canada
Empowering the Word, Carlton University Art Gallery, Ottawa, Canada
|
1992 |
Exposition Rétrospective, Optica, Montréal, Canada
|
1991 |
Un archipel de désir : les artistes du Québec et la scène internationale, Musée du Québec, Québec, Canada
Practicing Beauty, The Art Gallery of Hamilton, Canada
The Photographic Image: Photo-Based Works, 49th Parallel, New York, É-U / U.S.A.
|
1990 |
COLLECTIF GÉNÉRATION, SAGA/FIAC Édition, Paris, France; Foire de Bâle, Suisse / Swizerland
Odalesque, Jayne Baum Gallery, New York, É-U / U.S.A.
|
1989-1990 |
The Zone of Conventional Practice and Other Real Stories, Optica, Montréal, Canada (tournée canadienne / canadian tour)
|
1989 |
Taking Pictures, Presentation House, Vancouver, Canada
INCORPORATION, La Galerie d’art Lavalin, Montréal, Canada
Montréal ‘89, CREDAC, Ivry-sur-Seine, France
|
1987 |
Le geste oublié, Musée d’art contemporain de Montréal, Canada
Figures, The Cambridge Darkroom, Royaume-Uni / United Kingdom (en tournée au R-U / U.K. tour)
|
1986 |
Songs of Experience, Musée des beaux-arts du Canada / The National Gallery of Canada, Ottawa, Canada
50 Years of Modern Color Photography, 1936-1986, Photokina, Köln, Allemagne / Germany
Doppelganger/Cover, Galerie Aorta, Amsterdam, Pays-Bas / Netherlands
|
1985 |
Visual Facts: Photography and Video by Nine Canadian Artists, Third Eye Centre, Glasgow, Royaume-Uni / United Kingdom (en tournée au R-U / U.K. tour)
|
1984 |
L’art pense, Congrès international d’esthétique, Université de Montréal (tournée canadienne / canadian tour)
Production and Axis of Sexuality, Walter Phillips Gallery, Banff, Canada
Reflections, Musée des beaux-arts du Canada / The National Gallery of Canada, Ottawa, Canada
|
COLLECTIONS / COLLECTIONS
|
Bibliothèque Kandinsky, Centre Georges-Pompidou, Paris, France
Musée des beaux-arts du Canada / The National Gallery of Canada, Ottawa, Canada
Cabinet de la photographie, Bibliothèque nationale, Paris, France
Musée du portrait du Canada / The Portrait Gallery of Canada (Les archives nationales du Canada / National Archives of Canada), Ottawa, Canada
Musée des beaux-arts de Montréal / Montreal Museum of Fine Arts, Canada
Art Gallery of Hamilton, Canada
Musée d’art contemporain de Montréal, Canada
La Banque d'œuvres d'art du Conseil des Arts du Canada / Canada Council for the Arts Art Bank, Ottawa, Canada
The Winnipeg Art Gallery, Canada
Affaires étrangères Canada / Foreign Affairs Canada, Ottawa, Canada
Musée national des beaux-arts du Québec (prêt d’œuvres d’art / art works loan), Québec, Canada
Musée canadien de la photographie contemporaine / The Canadian Museum of Contemporary Photography, Ottawa, Canada
McMaster University, Hamilton, Canada
Art Gallery of Ontario, Toronto, Canada
Université Concordia / Concordia University, Montréal, Canada
University of Lethbridge, Canada
Musée national des beaux-arts du Québec, Québec, Canada
Musée d’art de Joliette, Canada
Bibliothèque nationale du Canada / The National Library of Canada, Ottawa, Canada
Bibliothèque nationale du Québec, Montréal, Canada
Maison Cummings House, Montréal, Canada
Vancouver Art Gallery
Carlton University Art Gallery
|
PRIX / AWARDS
1988 |
The Canada Council Duke and Duchess of York Prize in Photography
|
PUBLICATIONS / PUBLICATIONS
|
Catalogues et monographies / Catalogues and monographs
Wajcman, Gérard, Divans maudits, Paris, Centre culturel canadien / Canadian Cultural Centre, 2003
25 artistes, 25 ans / 25 Artists, 25 Years, Montréal, Galerie Leonard et Bina Ellen / Leonard and Bina Ellen Gallery, Université Concordia / Concordia University, 2001
Hakim, Mona, Sylvain Campeau, Le cadre, la scène, le site, Montréal, Occurence, espace d’art et d’essai contemporains, 2000
La collection / The collection, Montréal, Federation CJA, Montréal, 2000
Sourkes, Cheryl, Dor Tuer, Troubled Beds (Toronto: Koffler Gallery, 2000)
Landry, Pierre, Déclics, Montréal, Musée d’art contemporain de Montréal; Québec, Musée de la civilisation, 1999
Gascon, France, Temps composés : La donation Maurice Forget, Joliette, Musée d’art de Joliette, 1998
Betterton, Rosemary, Mirelle Thijsen, Virtue and Vice: Derivations of Allegory in Contemporary Photography (Sheffield: Site Gallery, 1997)
Sourkes, Cheryl, Found Missing: Archival Photographs and the New Historicity (Toronto: Gallery 44 - Centre for Contemporary Photography, 1996)
St-Pierre, Gaston, Et ainsi de suite..., Montréal, Galerie Christiane Chassay & Centre d’exposition Circa, 1995
Madill, Shirley, Linda Hutcheon, Claudine Majzels, Quotation (Winnipeg: The Winnipeg Art Gallery, 1994)
Bell, Michael, Empowering the Word (Ottawa: Carlton University Art Gallery, 1993)
Sloan, Johanne, Vies Abimées, Québec, VU, centre de diffusion et de production de la photographie, 1993
Déry, Louise, Un archipel du désir : les artistes du Québec et la scène internationale, Québec, Musée du Québec, 1991
Holubizky, Ihor, Practicing Beauty (Hamilton: The Art Gallery of Hamilton, 1991)
Bérard, Serge, Jean-Pierre Denis, David Hlynsky, Liza McCoy, Cheryl Simon, Peter Wolheim, À propos de conventions et autres fictions / The Zone of Conventional Practice and Other Real Stories, Montréal, Galerie Optica,1989
Mayrand, Céline, Incorporation, Montréal, Galerie d’art Lavalin, 1989
Viau, René, Montréal ‘89, Ivry-sur-Seine, CREDAC ,1989
Wallace, Keith, Pictures (Vancouver: Presentation House, 1989)
Buchler, Pavel, Simon Watney, Figures (Cambridge: The Cambridge Darkroom, 1987)
Landry, Pierre, Le geste oublié, Montréal, Musée d’art contemporain de Montréal, 1987
Bradley, Jessica, Diana Nemiroff, Chants d’expériences / Songs of Experience, Ottawa, Musée des beaux-arts du Canada / National Gallery of Canada, 1986
Godmer, Gilles, Robert Graham, ...et les ateliers de femmes (où se jouent les regards), Montréal, Musée d’art contemporain de Montréal, 1986
Groot, Paul, Doppelganger / Cover (Amsterdam: Galerie Aorta, 1986)
Tooby, Michael, Visual Facts: Photography and Video by Nine Canadian Artists (Glasgow: Third Eye Centre; London: Canada House - London 1985)
Beck, Claudia, An Extended and Continuous Metaphor (Lethbridge: Southern Alberta Art Gallery, 1984)
Chassay, Christiane, Louise Letocha, L’art pense, Montréal, La Société d’esthétique du Québec dans le cadre du Congres international d’esthétique, Université de Montréal, 1984
Fischer, Barbara, Production and the Axis of Sexuality (Banff: Walter Phillips Gallery, 1984)
Haim, Monica M., Sorel Cohen, Paris, Délégation du Québec à Paris, 1984
Périodiques / Periodicals
«Sorel Cohen », Canadian Art, pp. 150-151, automne 2008
Mavrikakis, Nicolas, « Soigner so interior », Voir, vol. 22 No 15, Avril 2008
Charron, Marie-Ève, « Cabinets de psychanalystes en observation », Le Devoir, 29 mars 2008
Lehman, Henry, « Sorel Cohen's Divans Dolorosa », The Gazette, 23 Mars 2008
Mendelsohn, Sophie, Krystel Wallet, « D'un regard … à l'autre », CVphoto, No. 63, 2004
Tessera, Vol. 25, (Winter / Spring 1998 / 99)
Aquin, Stéphane, « L’inquiétante étrangeté », Voir, 28 novembre-4 décembre 1996
Catchlove, Lucinda, “Tightly Wound”, Hour, (November 14-20, 1996)
Lamarche, Bernard, « Les douleurs de l’analyse », Le Devoir, 16-17 novembre 1996, p. B11
“Recycling History”, Photovision (Barcelona) , Vol. 25, 1994, pp. 48-50
Tessera, Vol. 16 (Summer, 1994)
Tuer, Dot, “Sorel Cohen at Wynick / Tuck”, Canadian Art (Spring 1994)
Harbour Magazine, Vol. 2, No. 2 (1993)
Harbour Magazine, Vol. 1, No. 4 (1992)
Gillespie, James, “Seeing Double: The Inter-Text of Sorel Cohen”, Border/Lines, No. 22 (Summer 1991): 26-31
Gravel, Claire, « Sorel Cohen décrie la soumission de la femme aux lois des hommes », Le Devoir, 8 mars 1990, p. 16
« L’extase photographique : quelques photographes montréalaises », Vie des Arts, Vol. 34, No. 136, pp. 44-47
Wilkie, Bob, “Telling Pictures, Revealing Histories”, Afterimage, Vol. 17, No. 9 (April 1990)
Scott, Kitty, “Focus: Sorel Cohen”, Canadian Art (Summer 1989): 85
Levitt, Nina, “Sorel Cohen’s Postmodern Allegories”, Views, Vol. 5, No. 1 (May 1988): 6
Miller, Earl, “Past Perfect”, Vanguard, Vol. 17, No. 5 (November 1988): 47
Rhodes, Richard, “Sorel Cohen”, Artforum (October 1988)
C magazine, No. 12 (Winter 1987)
Greenberg, Reesa, “Participants in a Parody”, C magazine, No. 12 (Winter 1987): 44-45
St-Gelais, Thérèse, « Sorel Cohen », Parachute, No. 45, hiver 1986-87, pp. 28-29
Isaac, Joanne, “Signs of Subversion”, Banff Letters (Fall 1984): 3-6
Bentley Mays, John, “Probing the Artistic Process: Where Photography, Painting and Performance Meet”, The Globe and Mail (November 17, 1983): E3
Daigneault, Gilles, « Peinture et/ou photographie », Le Devoir, 26 février 1983, p. 26
Graham, Robert, “Sorel Cohen”, Vanguard, Vol. 12, No. 4 (May 1983) :41
Haim, Monica, « Sorel Cohen », Parachute, No. 31, été 1983, pp. 49-50
Ellensweig, Allan, “Sorel Cohen at 49th Parallel”, Art in America (October 1981): 143
Nemiroff, Diana, “Sorel Cohen: An Interview”, Parachute, No. 21 (Winter 1980): 28-31
Ouvrages / Books
Nemiroff, Diana, Point and Shoot: Performance and Photography, Montréal, Dazibao, 2005
Campeau, Michel, Ellen Corin, Janieta Eyre, Simon Harel, Martha Langford, Céline Mayrand, Autoportraits dans la photographie canadienne contemporaine, Québec, Éditions J’ai VU (André Gilbert, éditeur), 2004
Lacasse, Yves, John Porter, Une histoire de l’art du Québec / A History of Art in Québec, Québec, Musée national des beaux-arts du Québec, 2004
Lerner, Loren, Afterimage: Evocations of the Holocaust in Contemporary Canadian Arts and Literature (Montréal: The Concordia University Institute for Canadian Jewish Studies, 2002)
Un portrait du Canada / Canada: A portrait, Ottawa, Statistique Canada / Statistics Canada, 2002
Fernandez, Dominique, L’amour qui ose dire son nom : art et homosexualité, Paris, Editions Stock, 2001
Ellensweig, Allan, The Homoerotic Photograph: Male Images from Durieu - Delacroix to Mapplethorpe (New York: Columbia University Press, 1993)
St-Gelais, Thérèse, Instabilité : la question du sujet, Montréal, La Centrale & Artextes, 1990
Bringhurst, James, Visions: Contemporary Art in Canada, (Vancouver: Douglas and McIntyre / Keziere Shadbolt ed., 1983)
|
|
|